סוגרים את העסק

mostrando graficos papeles

סוגרים את העסק אבל לא מוותרים על החלום

סגירת עסק אינו רק מהלך בירוקטרי מול הבנקים והמוסדות הממשלתיים, מדובר במהלך מלווה בהמון התעסקות כלכלית, ניהולית ובעיקר רגשית. בימים אשר נסגרים מדי עסקים קטנים רבים, ישנה חשיבות להבנת משמעות התהליך לא רק בפאן הפיננסי כלכלי אלא גם על כל השלכותיו העסקיים.

את הנתונים כולנו מכירים – עסקים קטנים קורסים מדי יום, נכנסים לחובות, מחסלים את חסכונותיהם שצברו במהלך שנים, סוגרים את שעריהם בפתאומיות ואפילו נקלעים למצבים נפשיים ואישיים מאוד מורכבים. אין ספק כי המציאות מאתגרת עבור העסקים הקטנים ונדמה כי תקופת קורנה רק העמיקה את האתגרים והחריפה את המשברים.

עבור אותם עסקים שנמצאים בהליכים של פשיטת רגל, פניה ליועץ יעודי בתחום פיננסי יהיה עבורם המהלך הנחוץ ביותר. שכן אין כאן צורך במהלכים לפיתוח העסק, קידום, שיווק או ארגון מחדש אלא צורך בתכנון כלכלי פיננסי לסגירת העסק על ידי ניהול חובות אפקטיבי עם כמה שפחות נזקים כלכליים.

מצד שני, אותם עסקים שהחליטו בעל כורחם לסוגר את שעריהם בעקבות משבר הקורונה בגלל ירידה משמעותית ברווחים או עקב שינויים בדפוסי הקניה בקרב לקוחותיהם, התמונה יותר מעודדת ועדיין יש תקווה למימוש החלום שכעת נכנס להקפאה. במהלך זמני של סגירת עסק, יש צורך בתכנון קפדני של הסגירה הרבה מעבר לסגירת חשבון. מרגע קבלת ההחלטה לסגירת העסק, ישנם תחומים בהם יש לתת את הדעת על מנת למזער נזקים בעת הסגירה ויחד עם זאת למנוע נזקים בעתיד.

פיטורי עובדים הינו אחד האתגרים המרכזיים של סגירת העסק ועל כן מומלץ להתייעץ עם גורם מוסמך בתחום (יועץ משפטי או עורך דין המתמחה בדיני עבודה) בכדי לסיים את העסקם של העובדים בצורה נכונה, אפקטיבית, נעימה וחוקית כמובן. לאחר החלטת הדרך בה העובדים יסיימו אתעבודתם יש צורך בבניית תכנית ליווי. אפילו אם מדובר בתקציב מזהרי ביותר, עדיין מדובר בעובדים אשר עמלו, השקיעו ותרמו לעסק שלנו ועל כן יש להקשיע מחשבה ומשאבים (שוב, אפילו אם מזעירים ביותר) על מנת לסיים את העסקתם בצורה הטובה ביותר עבורם ולהשאיר דלת פתוחה להתקשרות בעתיד, גם אם העתיד נראה רחוק מאוד.

עובדים אשר עבדו בעסק בצורה נאמנה וטובה וכעת אנחנו נאצלים לפטרם, מצפים מאיתנו לליווי החוצה בצורה מיטבית וככל שכך ננהג – הם יהיו השגרירים שלנו בחוץ, גם אם העסק כרגע נסגר. זאת  ועוד, הם יהיו אלה אשר ירצו לחזור אלינו בעת חזרתנו ל"משחק". העובדים החוזרים כבר מכירים אותנו, את העסק ואפילו את הלקוחות שלנו ועל כן חזרתם תתרום לא רק לפרנסתם אלא גם לנו.

מישור נוסף לקחתו בחשבון הוא הקשר עם ספקים, הרי שבעת סגירת העסק, סביר להניח כי הרבה ספקים מצפים לסגירת החובות מולם. ולכן, בנוסף לדרך הסדר החוב מולם יש חשיבות לסיום הקשרים העסקיים בצורה ראויה, נעימה ונכונה עבור שני הצדדים. ספק שנרצה להישאר עימו בקשר, עלינו לעשות מאמצי על בכדי להשאיר אצלו רושם חיובי. ספק נאמן גם הינו שחקן מפתח עבור כל עסק ולכן גם אותם נרצה לסיים את הקשר בצורה טובה ואפילו לשמר את הקשר במקרים רבים.

וכמובן, הלקוחות. אותם אנשים שפעם אחרי פעם בחרו בנו ואולי אפילו בזכותם היינו קיימים עד כה. עסקים רבים נסגרים בפתאומיות משקיעים את רוב מאמציהם בניהול החוב בלבד. אין זה דבר פסול אלא מדובר במהלך שלא מספיק על מנת לסגור נכון את העסק. חשיבות רבה לסיים את מערכת היחסים עם הלקוחות בצורה טובה, נעימה ועם פתח להמשך היחסים בעתיד, גם אם כרגע אין אופק להמשך הפעילות העסקית. לקוחות שהיו נאמנים לנו, קנו מאיתנו פעם אחרי פעם, סביר להניח שיהיו מוכנים גם לקנות מאיתנו כאשר נחזור לפעילות העסקית אפילו אם תהיה במתכונת שונה. עדכון הלקוחות על סגירת העסק בצורה נעימה, בהכרת תודה ועם יחס אוטנתי של הודיה, הינו צעד חכם ונחמד לצד חשיבה אסטראטגית לעתיד.

סגירה נכונה של עסק גם אם היא זמנית או לצמיתות, צריכה לכלול הסדרי חוב מול הגורמים הרלוונטיים לצד סיום העסקתם של עובדים ומנהלים בצורה נעימה, אפקטיבית וחוקית. בנוסף לכך, סיום הקשר עם ספקים ולקוחות בצורה מוצלחת עבור שני הצדדים. הרי שאולי כעת העסק נסגר אבל יתכן מאוד שעל החלום טרם ויתרנו. אלפי עסקים נסגרים מדיי שנה והמספרים רק גדלים, הרבה פעמים סגירת עסק יכולה לבשר על פתיחת העסק הבא.

הכותבת: טלי איגלמן–בלנקי, מ"כלים להצלחה". יועצת ארגונית ויועצת קריירה, מרצה ומנחת קבוצות מוסמכת. בוגרת תואר שני וקורסים בניהול, יעוץ ואימון.

דילוג לתוכן